Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۲۲ ثانیه

عواملی که باعث خشکی و سفتی کمر می‌شوند

عواملی که باعث خشکی و سفتی کمر می‌شوند

خشکی و سفتی کمر باعث دشوار شدن ساده ‌ترین حرکات کمر می‌شود. در اینجا به متداول‌ترین علل خشکی و سفتی کمر می‌پردازیم. 

۱- عضله پشت ران (هامسترینگ)

عضله های پشت ران یا هامسترینگ (hamstring) که در پشت هر ران قرار دارند، عضلاتی بزرگ و قدرتمندی هستند که به دلایل مختلف از جمله عدم تحرک فیزیکی یا انجام ندادن حرکات کششی پیش از ورزش یا پس از آن، ممکن است سفت و منقبض شوند.

انقباض این عضلات می‌تواند حرکت لگن را محدود نماید که این وضعیت به نوبه خود باعث افزایش فشار و استرس در پایین کمر و درنتیجه خشکی آن میشود. برای برطرف کردن سفتی پایین کمر، می‌توان عضله همسترینگ را هدف قرار داده و با حرکات کششی به تدریج عضله را باز کرد.

۲- حالت نامناسب بدن

اکثر ما بیش از هشت ساعت در روز در حالت نشسته قرار داریم و در تمام این مدت در صورتی که حالت بدن در هنگام نشستن درست نباشد، به کمر فشار وارد می‌شود.

[caption id="" align="alignleft" width="300"]حالت نامناسب بدن حالت نامناسب بدن[/caption]

متداول‌ترین اشتباهات در هنگام نشستن عبارتند از:

- نشستن بر روی لبه صندلی

- خم شدن به سمت جلو (عدم استفاده از پشتی مناسب)

- خیره شدن به نمایشگر (مانیتور) در حالتی که بالاتر یا پایینتر از خط افق دید قرار دارد

 

برخی از تأثیرات منفی احتمالی این اشتباهات به صورت زیر است:

- فشار بر عضلات پایین کمر

- فشار بر ستون فقرات کمری (لومبار)

- تغییرات ساختاری آناتومی ستون فقرات در بلند مدت ( این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات عصب‌ها، دیسکها و یا مفاصل پایین کمر شود)

۳- فتق دیسک پایین کمر (لومبار)

اغلب در نتیجه استهلاک و ساییدگی، حلقه بیرونی یکی از دیسک‌های کمری ممکن است دچار ترک خوردگی یا بیرون ‌زدگی شود. این وضعیت منجر به سفتی و درد کمر می‌شود چرا که مواد ژل مانند داخل دیسک بیرون زده (هرنی یا فتق دیسک) و ریشه عصب‌های مجاور را تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین ممکن است علائم را در خود فضای دیسک تجربه کنید (یعنی درد خود دیسک در نتیجه کشش دیواره خارجی دیسک)به این دردها دردهای دیسکوژنیک میگویند .

فتق دیسک پایین کمر

سفتی و علایم دیگر پایین کمر بر اثر فتق دیسک، اغلب با تحرک بدن بدتر می‌شود. مثلاً ممکن است هنگام برخاستن پس از نشستن به مدت طولانی یا پس از عطسه یا خندیدن، درد بیشتری احساس کنید. به علاوه خم شدن به جلو می‌تواند علایم را تشدید نماید.

 

 

۴- آرتروز استخوانی (استئوآرتریت) مفصل فاست

در صورتی که سفتی کمرتان اوایل صبح و آخر شب بدتر می‌شود، ممکن است عامل آن آرتروز استخوانی مفصل فاست (Facet joint) باشد. آرتروز استخوانی می‌تواند منجر به سفتی کمر شود چرا که باعث می‌شود غضروف بین مفاصل فاست تخریب شود. در نتیجه مفاصل با یکدیگر اصطحکاک بیشتری داشته و حرکات کمر محدودتر می‌شود و درد بیشتر احساس می‌کنید. این عامل سفتی کمر بیشتر در بیماران بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.آرتروز استخوانی (استئوآرتریت) مفصل فاست

سفتی کمر را نادیده نگیرید چرا که این وضعیت در صورت عدم درمان بدتر می‌شود. به جای این کار باید با پزشک همکاری کنید تا عامل خشکی و سفتی کمر شناسایی شده و درمان مناسبی صورت بگیرد.

از جمله درمانهای مناسب ارتروز بلوک اعصاب این ناحیه است که بدون نیاز به برش جراحی و بیهوشی انجام میشود . مطالب تکمیلی جهت درمان ارتروزهای کمر و گردن(ستون فقرات) در لینک زیر دنبال کنید:

https://goo.gl/Bbz2j2

مقالات پیشنهادی