سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

سندرم درد منطقه ای پیچیده، نوعی درد مزمن و طولانی است. درد در بیشتر از یک بازو یا پا که قبلا دچار آسیب دیدگی شده است، آغاز میشود. در سندرم درد منطقه ای پیچیده ممکن است درد بدون علت را تجربه کنید که به خودی خود برطرف می‌شود. درد ممکن است شدید باشد و گسترش پیدا کند.

عوامل

علت بروز این وضعیت هنوز مشخص نشده است. سندرم درد منطقه ای پیچیده در واقع واکنش غیر طبیعی بدن است که به نظر می‌رسد واکنش بیش از حد  یا (overreaction) باشد (تقریباً مشابه آلرژی). این وضعیت ممکن است پس از هر گونه جراحت مانند شکستگی، سوختگی، رگ به رگ شدن یا عمل جراحی اتفاق بیفتد.

سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

علائم این وضعیت عبارتند از احساس درد سوزشی، یا درد و سوزن سوزن شدن. درد ممکن است گسترش یابد. برای مثال اگر دستتان درد بگیرد ممکن است درد آن به تمامی بازو و یا حتی بازوی دیگر گسترش یابد. ممکن است رنگ پوست تغییر کند و هنگام لمس سرد یا گرم باشد. ممکن است پوست به قدری حساس شود که حتی یک لمس ساده احساس درد ایجاد نماید. ممکن است مشکلات دیگری مانند تعریق غیر طبیعی، تغییر مو یا ناخن یا مشکلاتی در حرکت دست و پا ایجاد شود.

سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

درمان سندرم درد منطقه ای پیچیده شامل فیزیوتراپی بدن و روان درمانی برای کمک به غلبه بر افسردگی و اضطراب می‌باشد. برای بسیاری از افراد دارو تجویز می‌شود. بلوک (بلاک) عصبی نیز می‌تواند موثر واقع شود. در این بیماران از بلوک سمپاتیک آن ناحیه استفاده میشود که توسط فوق تخصص درد انجام میشود.

این کار در اتاق عمل استریل و بدون نیاز به بستری و بیهوشی و حتی برش جراحی انجام میشود.

سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) - دکتر علی نقره کار

گاهی اوقات از دستگاهی مشابه پمپ استفاده می‌شود تا دارو مستقیماً به مایع پیرامون طناب نخاعی رسانده شود.