ضربات شلاقی گردن

صدمه دیدن مهره های ستون فقرات ناحیه گردن این وضعیت آسیب متداولی در ناحیه گردن است و زمانی اتفاق می افتد که گردن حرکات شدید و ناگهانی رو به جلو و عقب داشته باشد. در این حالت ستون فقرات فراتر از دامنه حرکتی نرمال خود خم میشود. این وضعیت ممکن است باعث صدمه دیدن مهره های ستون فقرات ناحیه گردن شود. این امر به عضلات و رباطهای پشتیبان گردن آسیب وارد میکند. عوامل صدمه دیدن مهره های ستون فقرات ناحیه گردن حرکات شلاقی گردن معمولا در اثر برخورد اتومبیل دیگری از عقب اتفاق می افتد. همچنین در حرکات سریع ترن هوایی ممکن است چنین آسیبی دیده شود. همچنین در ورزشهای برخوردی مانند فوتبال امریکایی یا راگبی چنین آسیبهایی رخ میدهد. گاهی نیز ممکن است در سوء استفاده های فیزیکی چنین اتفاقی بیفتد. علائم آسیب ضربات شلاقی گردن ممکن است درد زیادی ایجاد نماید. ممکن است درد و سفتی گردن در زمان رخداد حادثه یا چند روز بعد از آن تجربه شود. همچنین درد در ناحیه شانه، کمر و بازو ممکن است ایجاد شود. گاهی اوقات فرد نمیتواند به صورت طبیعی گردن خود را خم کند یا بچرخاند. همچنین سردرد و سرگیجه ممکن است تجربه شود. برخی افراد دچار عوارضی در شنوایی، بینایی یا حافظه میشوند. این عوارض ممکن است به مشکلات پایدار و مزمن تبدیل گردند. درمان صدمه دیدن مهره های ستون فقرات ناحیه گردن گزینه های درمانی شامل استراحت، دارو درمانی و تزریق است. ممکن است استفاده از گردنبند طبی نرم نیز مفید باشد. فیزیوتراپی به عنوان بخشی از فرایند ریکاوری اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم پاسخ به روشهای فوق و مزمن شدن درد و بیماری، روشهای درمانی غیر جراحی متعددی از جمله بلوک اعصاب، برای درمان این حالات وجود دارد که در کلینیک درد تحت نظر فوق تخصص درد انجام میشود . در این روشها که از میزان بالای تاثیر برخوردار هستند نیازی به بیهوشی و برش جراحی نیست.