لغزندگی مهره ها(اﺳﭙﻮﻧﺪﻳﻠﻮﻟﻴﺴﺘﺰیس)

این وضعیت زمانی اتفاق میافتد که مهره های پایین کمر (لومبار) لغزیده و از جای خود خارج میشوند. مهره به سمت جلو لغزیده و شکل ستون فقرات کج میشود. این وضعیت ممکن است باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب های کانال نخاعی شود. عصب هایی که از فضای فورامن (فضای طرفین مهره ها) خارج میشوند نیز ممکن است تحت فشار قرار بگیرند. این عصبهای تحت فشار، ممکن است درد و مشکلات دیگری از جمله درد و بی حسی و ضعف در اندامها ایجاد نمایند.

عوامل متداول

لغزندگی مهره ها دلایل متعددی دارند. در کودکان این وضعیت اغلب به علت نقص مادرزادی در همان ناحیه از ستون مهره ها اتفاق می‌افتد. برخی از کودکان در اثر جراحت ناشی از استفاده بیش از حد به نام اسپوندیلولیز، دچار این وضعیت می‌شوند. اسپوندیلولیز شکستگی استرسی استخوان مهره است. در بزرگسالان آرتروز و کاهش انعطاف‌ پذیری دیسک که حاصل فرآیند پیری می‌باشد، متداول‌ترین دلایل بروز لغزندگی مهره ها است.

سایر عوامل

از جمله عوامل کمتر شایع لغزندگی مهره ها می‌توان به آسیب‌های ناگهانی که منجر به شکستگی مهره می‌شود اشاره نمود. همچنین بیماری‌ها یا تومورهایی که ستون مهره ها را تضعیف می‌کند می‌تواند منجر به این وضعیت شود.

لغزندگی مهره ها(اﺳﭙﻮﻧﺪﻳﻠﻮﻟﻴﺴﺘﺰیس)

علایم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بسیاری از افرادی که دچار این وضعیت هستند هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. در صورتی که این بیماری علائمی را بروز دهد ممکن است آن را به صورت درد پایین کمر احساس کنید. همچنین ممکن است اسپاسم عضلات همسترینگ را نیز تجربه نمایید. ممکن است درد تا پایین پا گسترش یابد. همچنین ممکن است بی حسی و مور مور شدن محدوده پنجه پا را نیز تجربه نمایید.

فشار به ریشه عصبی

درمان

گزینه‌ های درمانی به شدت وضعیت بستگی دارد. ممکن است تنها استراحت کافی باشد. همچنین برای کاهش درد ممکن است مصرف دارو تجویز شود. بریس کمر نیز می‌تواند مفید واقع شود. همچنین از فیزیوتراپی نیز می‌توانید بهره بگیرید.در مواردی که میزان جابه جایی زیر پنجاه درصد باشد و علایمی از جمله درد و ضعف پاها و یا اختلالت مثانه و روده وجود نداشته باشد و بیمار فقط احساس درد در ناحیه کمر ، خشکی صبحگاهی ، درد در هنگام غلت خوردن، درد درهنگام نشستن طولانی، درد در هنگام ایستادن و درد درهنگام خم شدن داشته باشد و در عکس گرافی در حالات مختلف جابجایی شدیدی نداشته باشد،بلوک اعصاب مفاصل فاست میتواند کمک کننده باشد که تا حتی صد در صد موجب بهبودی درد بیمار میشود، تمام این اعمال نیاز به بیهوشی، برش جراحی و یا بستری(به جز در مواردی) ندارد. در صورتی که روش‌های غیر جراحی موفقیت‌ آمیز نباشد، می‌توانید برای کاهش فشاری که به عصب وارد می‌شود یا پایدار و باثبات کردن ستون مهره ها عمل جراحی انجام دهید.