فتق دیسک گردن

به پارگی یا بیرون زدگی دیسک مهره ‌ گردن فتق دیسک گردن گفته می‌شود. در موارد شدید فتق دیسک باعث می‌شود مواد داخل دیسک بیرون زده و باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های ستون فقرات شوند.

آناتومی

دیسک‌های مهره ‌ها، بالشتک های انعطاف ‌پذیر ی هستند که به عنوان ضربه گیر بین مهره‌ ها عمل می‌کنند. این بالشتک ها امکان خم شدن و چرخیدن را برای ستون فقرات فراهم می‌کنند. هر دیسک از یک دیواره فیبری سخت بیرونی و هسته نرم داخلی ژله ای تشکیل شده است.

پارگی یا فتق دیسک

فتق یا پارگی دیسک که ممکن است حاصل ساییدگی و استهلاک طبیعی ناشی از افزایش سن باشد. همچنین ممکن است فتق دیسک در اثر بلند کردن اجسام سنگین یا حرکات شدید ناگهانی و آسیب‌زا اتفاق بیفتد. در پارگی معمولی دیسک، ترک‌های کوچکی در دیواره بیرونی دیسک ایجاد می‌شود. در این حالت، مواد نرم داخل دیسک از این نقاط ضعف به بیرون نشت می‌کنند. مواد دیسک ممکن است وارد مجرای نخاع شود و طناب نخاعی را تحت فشار قرار دهد. همچنین ممکن است ریشه ‌های عصبی تحت فشار قرار بگیرند.

علائم فتق دیسک گردن

در فتق دیسک گردن هنگامی که سر خود را بچرخانید یا گردن خود را خم کنید، درد ایجاد می‌کند. درد ممکن است از بازو تا کف دست به صورت تیر کشنده انتشار یابد. ممکن است احساس سوزش، مور مور شدن یا بی ‌حسی در شانه، بازو و کف دست احساس شود. همچنین ممکن است بیمار احساس ضعف عضلانی کند. این امر بر توانایی بلند کردن و گرفتن اشیا با دست، تاثیر می‌گذارد و ممکن است اجسام از دست بیمار بیفتد.

درمان فتق دیسک گردن

گزینه ‌های درمانی فتق دیسک گردن شامل استراحت و مصرف دارو برای کنترل درد و تورم گردن است. ممکن است پزشک استفاده از آتل گردن را برای پشتیبانی از گردن، توصیه کند. گاهی اوقات ممکن است تزریق دارو یا فیزیوتراپی برای بیمار مفید باشد. در صورتی که این گزینه‌ ها مؤثر واقع نشود اقدامات اینترونشنال درد از جمله تزریق اپیدورال گردنی، جراحی لیزری دیسک گردن و اعمال آندوسکوپیک ممکن است قدم بعدی درمان باشد،اما اگر هیچیک از موارد گفته شده موثر نبود یا بنا بر تشخیص پزشک در موارد شدید برای برداشتن بخش بیرون زده دیسک جراحی باز به عنوان آخرین گام درمانی در نظر گرفته میشود.