شکستگیهای فشاری در ستون مهره ها

شکستگی فشاری ستون مهره ها (Compression Fractures) در واقع به کُلاپس یا فروریزش استخوان‌ مهره گفته میشود. این وضعیت ممکن است در یک یا چند مهره اتفاق بیفتد. شکستگیهای فشاری در ستون مهره ها دلایل شکستگی فشاری مهره ‌ها بیشتر موارد شکستگی فشاری مهره‌ ها به علت پوکی استخوان اتفاق می‌افتد. پوکی استخوان در واقع به کاهش تراکم استخوان گفته میشود. پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها تضعیف و شکننده شوند. در صورتی که دچار پوکی استخوان هستید، فعالیت‌های روزمره مانند خم شدن یا سرفه کردن ممکن است به تدریج باعث آسیب‌ دیدگی مهره‌ های کمرتان شود. یکی دیگر از عوامل شکستگی فشاری مهره ‌ها، جراحات و صدمات است. همچنین سرطان نیز می‌تواند چنین وضعیتی ایجاد نماید.  علائم و عوارض شکستگی‌های فشاری مهره ‌ها شکستگیهای فشاری در ستون مهره ها شکستگی فشاری ممکن است وضعیتی دردناک باشد. درد ناشی از شکستگی ناگهانی ممکن است شدید و ناتوان کننده باشد. اما شکستگی‌هایی که به تدریج ایجاد می‌شوند تنها درد خفیفی بوجود می‌آورند. شکستگی‌های فشاری ممکن است باعث تغییر اندازه قد شوند. به این معنی که ممکن است به مرور زمان قد شما چند سانتی‌متر کوتاه‌تر شود. همچنین این شکستگی‌ها ممکن است باعث شوند ستون فقرات به سمت جلو خم شود. ممکن است حالت بدن به صورت خمیده و پشت به صورت گرد در بیاید. شکستگی‌های فشاری می‌تواند موجب تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های ستون فقرات که تا پا کشیده شده‌ اند شود. این وضعیت باعث می‌شود راه رفتن برای بیمار مشکل شود. فشاری که به عصب‌ها وارد می‌شود ممکن است در عملکرد روده و مثانه اختلال ایجاد نماید. درمان شکستگی فشاری مهره‌ها روش‌های درمان این وضعیت شامل استراحت و مصرف دارو برای کنترل درد می‌باشد. همچنین ممکن است استفاده از پشتیبانی کمر و درمان فیزیکی ( فیزیوتراپی) مفید باشد. در صورتی که این روش‌ها مؤثر واقع نشود ، ممکن است عمل تزریق سیمان به نام ورتبروپلاستی (vertebroplasty) یا کیفوپلاستی (kyphoplasty) که بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود،در درمان بیماران مناسب باشد. این درمان‌ها به ثبات و پایدار سازی ستون فقرات کمک می‌نمایند.