فتق دیسک

فتق دیسک نوعی آسیب متداول است که در هر بخشی از ستون فقرات ممکن است اتفاق بیفتد. فتق دیسک باعث درد شدید و بی حسی در دست‌ها یا پاها می‌شود. آناتومی دیسک فتق دیسک  دیسک بین مهره ‌ها بالشتک های انعطاف ‌پذیر و لاستیکی مانند هستند که نقش ضربه گیر را در بین  استخوان‌ مهره‌ ها  ایفا می‌کنند. دیسک به ستون فقرات قابلیت خم شدن و چرخیدن میدهد. فتق دیسک هر دیسک یک دیواره سخت و فیبری بیرونی و یک هسته نرم داخلی دارد.   فتق دیسک فتق دیسک فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که هسته نرم داخل دیسک بدلیل اسیب دیواره بیرونی به فضای بیرون از دیسک نشت پیدا میکند. بیرون زدگی دیسک ممکن است منجر به برآمدگی شدیدی شود که ریشه ‌های عصب‌های مجاور را تحت فشار قرار می‌دهد. دلایل فتق دیسک علت فتق دیسک معمولاً ضعیف شدن دیسک‌های ستون فقرات ناشی از افزایش سن است. به این وضعیت تخریب یا دژنراسیون دیسک گفته می‌شود که به مرور زمان در اثر استهلاک تدریجی اتفاق می‌افتد. فتق دیسک ممکن است ناشی از وارد آمدن ضربه و جراحت به ستون فقرات و یا بلند کردن اجسام سنگین به شکل نادرست باشد.  علائم فتق دیسک علایم این وضعیت بسته به موقعیت دیسک و شدت پارگی آن متفاوت است. در برخی موارد فتق دیسک هیچ علامتی ندارد و فرد ممکن است متوجه آسیب ‌دیدگی دیسک نشود. در برخی موارد نیز فتق دیسک درد شدید، بی ‌حسی یا مور مور اندام و ضعف عضلات را به دنبال خواهد داشت. فتق دیسک بیشتر موارد فتق دیسک در پایین کمر اتفاق می‌افتد و علائم آن در باسن و پا بروز می‌کند. فتق دیسک ممکن است در ناحیه گردن اتفاق بیفتد که در این‌ صورت علائم آن در شانه ‌ها، بازو و کف دست دیده می‌شود. فتق دیسک درمان فتق دیسک گزینه ‌های درمانی فتق دیسک به موقعیت و شدت آسیب ‌دیدگی بستگی دارد. ممکن است فتق دیسک با داروهای مسکن، شل ‌کننده های عضلانی و تزریق کورتیکو استروئید تحت درمان قرار بگیرد. برای فردی که دچار پارگی دیسک شده است فیزیوتراپی ممکن است سودمند باشد. در صورتی که این روش‌ها مؤثر نباشد ممکن است درمان با اقدامات اینترونشنال درد بدون بیهوشی و برش جراحی از جمله جراحی لیزری دیسک  و یا اعمال آندوسکوپیک  توصیه شود و یا بنا به تشخیص پزشک ممکن است اعمال سنگین جراحی باز پیشنهاد گردد که به عنوان آخرین گام درمانی در نظر گرفته میشود.