سندرم پس از لامینکتومی (دردهای باقیمانده بعد از جراحی باز ستون فقرات)

این وضعیت که به آن سندرم شکست جراحی نیز گفته می‌شود، نوعی درد مزمن است که پس از جراحی باز ستون فقرات در برخی افراد اتفاق می‌افتد. سندرم پس از لامینکتومی (دردهای باقیمانده بعد از جراحی باز ستون فقرات) عوامل سندرم پس از لامینکتومی (جراحی باز) سندرم پس از لامینکتومی (دردهای باقیمانده بعد از جراحی باز ستون فقرات) این درد اغلب پس از عمل لامینکتومی ایجاد می‌شود. در عمل لامینکتومی استخوان انتهای مهره‌ها برداشته میشود. این عمل برای کاهش فشار وارد بر عصب‌های ستون فقرات صورت می‌گیرد. اما پس از لامینکتومی استخوان و بافت نرم هنوز ممکن است به این عصب‌ها فشار بیاورد. بافت اسکار (چسبندگیها) نیز ممکن است تشکیل شود. همچنین مفاصل ستون فقرات ممکن است تحریک و ملتهب شوند(آرتروز). درد ناشی از هر یک از این مشکلات به عنوان سندرم پس از لامینکتومی خوانده می‌شود. سندرم پس از لامینکتومی (دردهای باقیمانده بعد از جراحی باز ستون فقرات) علائم سندرم پس از لامینکتومی (جراحی باز) علائم آن ممکن است شامل درد کمر در ناحیه جراحی باشد. همچنین درد ممکن است تا پایین امتداد داشته و به باسن یا پا انتشار یابد. این درد ممکن است به صورت تیز و برنده یا گنگ و مبهم احساس شود. درمان سندرم پس از لامینکتومی درمان این وضعیت بستگی به عامل ایجاد کننده آن و شدت درد دارد. درمان ممکن است شامل مصرف دارو، تزریق یا درمان فیزیکی (فیزیوتراپی) باشد. همچنین ممکن است تحریک الکتریکی عصبی یا تکنیک‌های دیگر مفید باشند. از جمله اقدامات فوق العاده و مؤثر در درمان چسبندگیهای نخاع، کودال نوروپلاستی بوسیله کاتتر RACZ  یا بوسیله اپیدوروسکوپی (آندوسکوپی نخاع)، (توسط فوق تخصص درد) است ، که در درصد بالایی از بیماران موجب از بین رفتن چسبندگیهای نخاع شده و درد بیمار بهبود می یابد. این روش نیاز به بیهوشی و برش جراحی ندارد.اگر این درمان‌ها مؤثر واقع نشد، برای برطرف کردن درد، جراحی مجدد انجام می ‌شود که ممکن است ریسک چسبندگی و ارتروز را افزایش داده و حتی در مواردی موجب تشدید علایم نسبت به قبل گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.