Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه

بلوک گانگلیون ستاره ای

بلوک گانگلیون ستاره ای به تزریقی گفته می‌شود که شاخه‌ های سمپاتیکی عصبی گردن را بی ‌حس می‌کند. این کار به پزشک کمک می‌کند شماری از مشکلات مربوط به این عصب ها را شناسایی و درمان نماید. برای درمان ممکن است چندین تزریق لازم باشد.

بلوک ستاره ای در تشخیص و درمان انواع شرایط دردناک مفید می باشد. این بلوک در درمان شرایط دردناک سر و گردن، اندام های فوقانی و سینه ای به کار می رود.

مهمترین موارد انجام آن عبارتند از:

۱) موارد عمومی شامل:

–        سندرم درد پیچیده موضعی نوع یک و دو

–        دردهای نوروپاتیک

–        نورالژی تری ژمینال

–        سندرم منیر Meniere

–        نوریت پس از پرتودرمانی

–        درد ناشی از ضایعات دستگاه عصبی مرکزی

–        بعضی از آریتمیهای قلبی

–        تعریق بیش از حد اندام فوقانی

–        سردردهای با منشاء عروقی

–        دردهای غیر معمول صورت

–        درد ناشی از هرپس زوستر حاد(زونای صورت)

–        مسمومیت با کینین

–        نورالژی به دنبال هرپس(زونای صورت)

۲) موارد عروقی:

–        سندرم رینود

–        سرمازدگی

–        تزریق اتفاقی داروهای وازواسپاسم بداخل عروق

–        بیماری های انسدادی عروقی

–        بیماری های آمبولی عروقی

–        درد شانه

–        اسکرودرمی نوع A

–        دردهای با منشاء سرطان در سر و گردن و اندام های فوقانی

–        سندرم پس از آسیب  و قطع عضو اندام فوقانی(استامپ  و فانتوم)

–        درد مقاوم آنژینی قفسه سینه

 

اعصاب  گانگلیون ستاره ای

بلوک گانگلیون ستاره ای

این عصب ها در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. عصبهای گانگلیون ستاره ای با طیف گسترده‌ ای از عملکردهایی جسمانی که کنترلی بر آنها ندارید، مرتبط هستند. از جمله این عملکردها می‌توان به سرخ شدن، ضربان قلب، تعریق و گشاد شدن مردمک اشاره نمود .

 

آماده شدن برای تزریق

بیمار بر روی تخت دراز می‌کشد و دارویی برای آرام بودن او در حین درمان داده می‌شود و پوست و بافت‌های اطراف گردن بی ‌حس می‌شود.

بلوک گانگلیون ستاره ای

وارد کردن سوزن

بلوک گانگلیون ستاره ای

فوق تخصص درد سوزن را وارد بدن بیمار کرده و به دقت آن را به سمت عصب‌های مورد نظر هدایت می‌کند. معمولاً پزشک با استفاده از دستگاه پرتوی ایکس به نام فلوروسکوپ موقعیت سوزن را تحت نظر دارد. تزریق ماده حاجب به تعیین موقعیت درست سوزن کمک می‌کند.

 

تزریق دارو

بلوک گانگلیون ستاره ای

سپس پزشک دارو را تزریق می‌کند. دارو کاملاً عصب ها را را بی‌ حس و التهاب را کاهش می‌دهد. در صورتی که این عصب ها منشأ درد باشند، این عمل باعث برطرف شدن درد می‌شود. بسته به نیازهای بیمار تزریق ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد.

 

پایان درمان

پس از این که کار تمام شد، سوزن خارج شده و محل تزریق با چسب کوچکی پوشانده می‌شود. مدت کوتاهی تحت نظر پزشک قرار گرفته و سپس مرخص می‌شوید. بسیاری از افراد پس از انجام عمل بلوک گانگلیون ستاره ای، عوارض موقتی را تجربه می‌کنند. در سمتی که تزریق انجام شده است ممکن است در بازو احساس گرمی و مور مور شدن داشته باشید. صدایتان بطور موقت ممکن است گرفته و بم شود. همچنین ممکن است علائمی مانند احتقان بینی، گر گرفتگی صورت و آب‌ریزش چشم را تجربه نمایید. این علائم طبیعی بوده و معمولاً ظرف چند ساعت برطرف می‌شود. ممکن است لازم باشد در آینده دوباره برای تزریق مراجعه نمایید.  در صورت پاسخ مناسب میتوان برای پایداری بیشتر آن این  گانگلیون را نورولیز کرد که با امواج رادیوفرکوئنسی یا همان RF انجام میشود.

مقالات پیشنهادی