بلوک اعصاب میانی (کمری)

این روش یک عمل تشخیصی برای شناسایی مفصل فاست کمری منشأ درد، می‌باشد. مفاصل فاست، مفاصل بین مهره‌ های ستون فقرات هستند. این مفاصل امکان خم شدن، چرخیدن و انعطاف به ستون فقرات می‌بخشد. بنابراین در موارد بیماری، التهاب و آرتروز این مفاصل بیمار در هنگام غلت خوردن در خواب، نشستن و ایستادن طولانی درد در کمر داشته و احساس خشکی صبحگاهی در ناحیه کمری دارد گاهی درد بیمار با خم شدن به جلو بدتر میشود.

برای درمان این دردها درصورتیکه دارو و روشهای دیگر موثر نباشد بلوک عصبی پیشنهاد میشود که به روش زیر بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

آماده شدن برای تزریق

بیمار به شکم بر روی تخت دراز می‌کشد. فوق تخصص درد ماده بی‌ حسی موضعی تزریق می نماید تا پوست و بافت‌های اطراف مفصل فاستی که مظنون به عامل درد است، بی ‌حس شوند.

تزریق ماده حاجب

بلوک اعصاب میانی (کمری)

پس از بی‌ حس شدن بافت‌ها، فوق تخصص درد سوزنی وارد پوست می‌نماید. سوزن به دقت به سمت مفصل فاست هدایت می‌شود. پزشک ماده حاجب را از طریق سوزن تزریق می‌نماید. این کار به پزشک امکان می‌دهد تا به کمک دوربین مخصوصی به نام فلوروسکوپ (دستگاه تصویر برداری) این ناحیه را به خوبی مشاهده نماید. با استفاده از فلوروسکوپ موقعیت نوک سوزن تعیین می‌شود.

تزریق بی ‌حسی

پس از تأیید موقعیت مناسب سوزن، پزشک سرنگ حاوی داروی بی ‌حسی را وصل میکند. این دارو از طریق سوزن به عصب‌های کوچکی به نام اعصاب میانی میرسد. این عصب ها سیگنال‌ها را از مفاصل فاست دریافت و انتقال می‌دهند. ماده بی ‌حسی انتقال احساس از این عصب ها را مهار میکند.

پایان درمان

در صورتی که تزریق موقتاً باعث از بین رفتن درد بیمار شده باشد، ممکن است پزشک بی ‌حسی طولانی اثر تزریق نماید. در صورتی که تزریق موقتی درد را برطرف نکند، ممکن است پزشک مفصل فاست مجاور را آزمایش کند. در صورتی که درمان موفق باشد ممکن است به شما توصیه شود عملی به نام ابلیشن فرکانس رادیویی یا همان عصب کشی با امواج رادیو فرکوئنسی (RF) انجام دهید تا ماندگاری برطرف شدن درد بیشتر باشد.