بلوک اعصاب میانی (گردن)

یکی از درمانهای موفق و موثر آرتروزهای گردنی و سردردها و دردهای شانه، ناشی از آرتروز مهره های گردن که بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود بلوک اعصاب میانی (گردن) میباشد. بلوک اعصاب میانی به تزریق داروی بی حسی گفته میشود که اعصاب میانی را هدف قرار می دهد. این اعصاب به مفاصل فاست ستون فقرات عصب دهی می کنند. بیماریها یا آسیب دیدگی این مفاصل مانند آرتروز این مفاصل کوچک میتواند منجر به درد در ناحیه پس سر تا ابروها و چشمها، دردهای تیرکشنده به شانه ها و احساس خستگی و کوفتگی در گردن و شانه شود. بلوک اعصاب میانی به فوق تخصص درد کمک میکند منشا درد را شناسایی نموده و موقتا درد را آرام کند تا در مرحله بعدی با کمک امواج رادیویی این اعصاب را عصب کشی کند.

آماده شدن برای تزریق

ابتدا فوق تخصص درد بی حسی موضعی برای بیمار استفاده میکند تا پوست و بافتهای اطراف محل تزریق بی حس شوند.

وارد کردن سوزن

سپس پزشک سوزن نازکی از طریق بافتهای بی حس وارد میکند. با استفاده از دستگاه فلوروسکوپ (تصویربرداری) موقعیت سوزن مشاهده میشود. سوزن به دقت به سمت اعصاب میانی هدایت میشود. با استفاده از ماده حاجب که برای ایجاد کنتراست استفاده میشود، درست بودن موقعیت سوزن تایید میگردد.

تزریق

بلوک اعصاب میانی (گردن)

هنگامی که سوزن در موقعیت درست قرار گرفت، فوق تخصص درد ماده بی حسی را به اعصاب هدف تزریق مینماید. این داروها موقتا موجب بی حسی میشوند. اگر این ناحیه منشا درد بیمار باشد، بلافاصله درد برطرف میشود. ممکن است لازم باشد بیش از یک مفصل مهره ستون فقرات تحت درمان قرار بگیرد.

پایان درمان

هنگامی که تزریق تمام شد، مدت کوتاهی تحت نظر پزشک قرار میگیرید و سپس مرخص میشوید. بلوک اعصاب میانی تا چند ساعت درد را ناپدید میکند. از شما خواسته میشود هنگام برطرف شدن تاثیر بی حسی درد و موقعیت آن را ثبت کنید. در صورتی که درمان موفق باشد ممکن است به شما توصیه شود عملی به نام ابلیشن فرکانس رادیویی یا همان عصب کشی با امواج رادیو فرکوئنسی (RF) انجام دهید تا ماندگاری برطرف شدن درد بیشتر باشد.