بلاک سمپاتیک کمری

موارد انجام بلوک سمپاتیک کمری به ۴ گروه تقسیم می گردد. که عبارتند از:

۱) نارسایی خونرسانی در اندام تحتانی: که شامل بیماریهای عروقی تصلب شرائین،‌ نارسایی خونرسانی و ایسکمی پاها در بیماران دیابتی، ‌بیماری برگر، ‌پدیده و بیماری رینود، جراحی ترمیمی عروقی بعد از انسداد ناشی از آمبولی شریانی و یخ زدگی.

۲) دردهای اندام تحتانی، مانند درد پای دیابتی، درد ناشی از نارسایی عروقی، دردهای سمپاتیکی پاها مثل درد آتروفی سودک، دردهای مزمن ناشی از تروما به پا، دردهای باقیمانده مزمن در اندام قطع شده یا عضو خیالی (فانتوم)،‌ درد در محل قطع عضو (استامپ)،

۳) سایر موارد:‌ تعریق بیش از حد  اندام تحتانی، کبودی و سیانوز انتهایی (آکروسیانوز)، التهاب ورید فمورال همراه با تب ، اریتروملالژی دردهای غیر قابل تحمل تناسلی ادراری و غیره.

۴) درد با منشاء دیسک و با انتشار سیاتیک کاذب

برای بلاک سمپاتیک کمری، تزریق انجام می‌شود که شاخه‌ های عصبی پایین کمر را بی‌ حس می‌کند. این کار به پزشک امکان می‌دهد شماری از مشکلات مربوط به این عصب ها را شناسایی و درمان نماید. برای درمان مشکل معمولاً مجموعه ای از تزریق ها باید انجام شود.

عصب‌های سمپاتیک

بلوک سمپاتیک کمری

عصب های سمپاتیک در دو طرف ستون فقرات امتداد دارند. این عصب ها مربوط به طیف گسترده‌ ای از عملکردهایی هستند که به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود و کنترلی بر روی آن ندارید. از جمله این عملکردها می‌توان به سیستم گردش خون، گوارش و تعریق اشاره نمود.

آماده شدن برای تزریق

ابتدا به شکم یا پهلو دراز می‌کشید. سپس پوست و بافت‌های ناحیه تزریق بی‌ حس می‌شود.

وارد کردن سوزن

فوق تخصص درد سوزن را وارد کرده و به دقت آن را به سمت عصب های سمپاتیک هدایت می‌نماید. معمولاً فوق تخصص درد با استفاده از دستگاه تصویربرداری به نام فلوروسکوپ از موقعیت درست سوزن اطمینان حاصل می‌نماید. ماده حاجب برای تعیین موقعیت درست سوزن تزریق می‌شود.

تزریق دارو

بلوک سمپاتیک کمری

سپس فوق تخصص درد دارو را تزریق می‌کند. دارو به اعصاب ها می رسد. این داروها موجب بی حسی اعصاب سمپاتیک می‌گردد. در صورتی که همین اعصاب منشأ درد بیمار باشند، این کار باعث آرام شدن درد می‌شود. همچنین ممکن است تزریق، بسته به نیازهای بیمار فواید دیگری نیز داشته باشد.

پایان درمان

پس از اتمام کار سوزن برداشته میشود و محل تزریق با چسب کوچکی پوشانده می‌شود. بیمار مدت کوتاهی تحت نظر پزشک قرار می‌گیرید و سپس به بیمار اجازه داده می‌شود به منزل برود. گاهی بعد از بلاک سمپاتیک کمری، افراد بی حسی یا ضعف پاها را تجربه می‌کنند. این وضعیت کاملاً طبیعی است و معمولاً تنها چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. ممکن است لازم باشد بیمار در آینده برای تزریق‌های بعدی دوباره مراجعه نماید. اما در صورت بهبود دردهای بیمار برای اینکه نیاز به تزریقهای مکرر نباشد میشود با امواج رادیویی این اعصاب را عصب کشی کرد.