Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه

نوروتومی با فرکانس رادیویی در فاست گردن

در این عمل کم تهاجمی، پزشک با استفاده از حرارت حاصل از امواج رادیویی، مفاصل دردناک فاست را درمان می‌نماید. به این روش درمانی ریزوتومی فرکانس رادیویی نیز گفته می‌شود. در مواردی که درد بیمار با فیزیوتراپی یا دارو درمانی بهبود نمی‌یابد، از این روش برای برطرف کردن درد استفاده می‌شود.

 

آماده شدن برای نوروتومی

برای انجام این درمان به شکم روی تخت دراز می‌کشید. به شما دارویی داده می‌شود تا در حین درمان آرام باشید. سپس پوست و بافتهای اطراف گردن بی‌ حس می‌شوند.

 

وارد کردن کانولا

نوروتومی با فرکانس رادیویی در فاست گردن

پزشک سوزن ریزی به نام کانولا را در ناحیه تحت درمان، وارد بدن شما می‌کند. تصاویر پرتوی ایکس که به آن فلوروسکوپ گفته می‌شود به هدایت کانولا به سمت عصب های مورد نظر (medial branch) در ستون فقرات گردنی کمک می‌کند. این عصب های کوچک سیگنال‌های درد را از مفاصل فاست به مغز می‌رسانند.

 

درمان عصب ها

نوروتومی با فرکانس رادیویی در فاست گردن

سپس پزشک الکترودی از طریق کانولا(سوزن نازک) وارد می‌کند. یک تحریک الکتریکی خفیفی برای تست موقعیت محل الکترود استفاده می‌شود. در صورتی که شوک درد ایجاد نماید اما هیچ تأثیری بر عضلات دیگر نگذارد، موقعیت آن درست است. سپس پزشک با استفاده از الکترود، عصب را حرارت می‌دهد.

نوروتومی با فرکانس رادیویی در فاست گردن

با این کار در توانایی ارسال سیگنال درد اختلال ایجاد می‌شود. در صورت لزوم می توان چندین عصب را درمان نمود.

 

پایان درمان

نوروتومی با فرکانس رادیویی در فاست گردن

هنگامی که کار درمان تمام شد، الکترود و کانولا از بدن خارج می‌شوند. پانسمان کوچکی بر روی پوست قرار می‌گیرد. برای مدت کوتاهی تحت نظر قرار می‌گیرید و سپس در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد مرخص می شوید. محل تزریق ممکن است پس از عمل کمی درد داشته باشد و ممکن است هنوز درد گردن برطرف نشده باشد. در صورتی که عصب ها به درستی انتخاب و درمان شده باشد، به تدریج متوجه کاهش و برطرف شدن درد می‌شوید. ممکن است این فرآیند چند هفته طول بکشد. تأثیر درمان چند ماه تا چند سال باقی می‌ماند.

مقالات پیشنهادی