تزریق استروئید در مفصل لگن (ساکروایلیاک)

این تزریق برای کاهش درد ناشی از آرتروز در مفصل ساکروایلیاک (Sacroiliac Joint) صورت می‌گیرد. مفصل ساکروایلیاک ارتباط بین استخوان ران با ستون فقرات را برقرار میکند و التهاب و درگیری آن میتواند یکی از علل شایع دردهای پایین کمر، لگن و باسن باشد. ۱۳  تا ۲۵ درصد افرادی که با دردهای مزمن کمری مراجعه میکنند در اصل درگیری مفصل ساکروایلیاک دارند.  تزریق استروئید باعث کاهش تورم و التهاب مفصل می‌شود.

طرز دراز کشیدن بیمار جهت بلوک مفصل ساکروایلیاک

تزریق استروئید در مفصل لگن

بیمار به شکم بر روی تخت دراز کشیده و یک بالش در زیر شکم او قرارداده میشود تا کمر او در موقعیت بهتری قرار بگیرد. فوق تخصص درد با استفاده از لمس و همچنین دستگاه تصویربرداری مفصل مورد نظر را پیدا میکند.

تزریق بی حسی

بی حسی موضعی در پوست و بافتهای اطراف مفصل ساکروایلیاک تزریق میشود.

وارد کردن سوزن

تزریق استروئید در مفصل لگن

فوق تخصص درد سوزنی را در مسیر بی حس شده وارد مفصل ساکروایلیاک می نماید. پزشک محل سوزن را زیر دستگاه تصویربرداری و با پخش ماده حاجب چک میکند.

تزریق استروئید

تزریق استروئید در مفصل لگن

ترکیبی از استروئید و بی حسی به مفصل مورد نظر تزریق میشود تا ناحیه دردناک را آغشته نماید.

پایان درمان

سوزن خارج شده و چسب کوچکی بر روی زخم قرار میگیرد.

از جمله روشهای درمانی نوین ارتروزهای مفصل ساکروایلیاک تزریق پی آرپی یا سلول درمانی  و نیز ازون تراپی میباشد. برای کاهش درد بیمار میتوان از امواج رادیو فرکوئنسی یا RF  نیز بهره برد.